Fanklub ŠR = být v obraze
Školské rady

Autoevaluace školských rad

Návod na využití autoevaluačního dotazníku pro školské rady:

Varianta SAMOSTATNĚ

Udělete si čas a prostor pro klidné zamyšlení.

U jednotlivých položek zvolte výrok, který nejvíce odpovídá tomu, jaké projevy chování vidíte ve vaší školské radě. Nejde o to, jak to máte vy nebo jak by to mělo být správně. Jde o to, jak to je, resp. jak vidíte vaši ŠR.

Pokud chcete být mimořádně důslední, zkuste si vybavit konkrétní situaci, ve které se daná charakteristika projevila. Přijít na to, na čem svůj odhad stavíte.

Seznamte se se závěry a doporučeními. Vyplývají z vašich předchozích odpovědí, ale pořád nemusejí odpovídat tomu, v jakém stavu vaše ŠR je, jak funguje. Zkuste
naformulovat vlastní závěr a vlastní doporučení.

Přečtěte si články k jednotlivým položkám dotazníku na Encyklopedii ŠR (www.skolskerady.cz/encyklopedie)
Promyslete si, zda a jak seznámíte ostatní členy ŠR s vašimi postřehy nebo návrhy.

Varianta SPOLEČNĚ

Dotazník slouží jako odrazový můstek pro vaši diskusi nad danými tématy.

Nemá smysl si projít jeho položky, seznámit se se závěry či doporučeními a tím proces ukončit. Skutečná práce totiž nastane právě v této chvíli.

Pokud chcete mít opravdu přínosnou, otevřenou diskusi, je důležité, aby se každý člen nejprve samostatně rozmyslel, jak danou položku vidí (můžete využít postup varianty
SAMOSTATNĚ). Měl by si zaznamenat svůj pohled, udělat si vlastní značku, kotvu svého názoru. Většina z nás má přirozený sklon souhlasit s ostatními nebo alespoň
neprovokovat konflikt, vlastní kotva u jednotlivých položek pomůže překonat ostych a dodá odvahu vlastní pohled zveřejnit.

Před diskusí je vhodné dohodnout si pravidla, podle kterých bude probíhat. Jak se pozná, že můžeme jít k další položce, jak naložit se situací, kdy se nemůžeme shodnout a pod. Pokud je to možné, využijte facilitátora – nestranného průvodce vaší diskusí (více pod heslem Facilitátor).

Jestliže máte dojem, že se v pohledu na konkrétní položku rozcházíte, je dobré uvádět konkrétní příklady, situace, kdy se daná věc projevila. Možná budete překvapeni, jak odlišně prožívali ostatní stejnou událost – to je ale přirozené a možná vám to pomůže pochopit, proč si v některých situacích nerozumíte.

Zaznamenejte si u každé položky, než ji opustíte, zda máte úplnou shodu, nebo jak velký je rozptyl v odpovědích.
Dejte si pauzu poté, co projdete všechny položky. V době přestávky není vhodné pokračovat v tematické diskusi.

Po pauze se dohodněte, zda tímto projednáním pro vás autoevaluace skončila chcete pokračovat v přemýšlení, zda by vaše školská rada měla na sobě něco měnit (případně jak, kdy, kdo / co tomu může pomoct) – a jestli na to půjdete hned nebo si dohodnete navazující setkání

Technologická podpora

Udělejte si podle sebe, anonymně, pokud se sejde více odpovědí než 3 odpovědi na 1 ŠR (podle IČO školy), pak se to seskládá podle Vaší ŠR (výhoda Klubu ŠR)

  1. Jak to máte Vy osobně
  2. Jak si myslíte, že uvažuje většina členů ŠR

    1

    Krok 1

    2

    Krok 2

    3

    Krok 3

    4

    Krok 4

    5

    Krok 5

    6

    Krok 6

    7

    Krok 7

    Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.

    číslo projektu je 62500-2021-005-0142
    Podrobnější informace o projektu rád poskytne Nikola Křístek (nikola.kristek@skolskerady.cz).